1 вересня - початок нового навчального року. А
чи знаєш ти, чому школярі починають навчатися саме в цей день?
Перш ніж відповісти на це питання, давай трохи
поговоримо про саму школі. Коли ж вона з'явилася? У Середньовіччя, в
Стародавній Греції, Римі чи Єгипті, а може бути, ще раніше? Школа і вчитель -
ці два слова тісно пов'язані. Може бути, ми можемо говорити про школу з того
часу, коли з'явилися перші вчителі.
На самій ранній стадії розвитку людства вже
вчили дітей. Правда, ті вчителі не мали ніякого поняття про грамоту, але з
ранніх років вони навчали дітей жити за тими правилами, які були прийняті в тій
чи іншій громаді. Від знання цих правил часто залежало життя дитини. Особливо
вчили дітей складним правилам вітання: в одних племенах було прийнято,
побачивши чужака сідати навпочіпки в знак миролюбства, в інших - знімати
головні убори, до речі, цей звичай дійшов до наших днів у багатьох народів.
Були племена, в яких при зустрічі терлися носами або простягали руку відкритою
долонею вгору, що також свідчило про добрі наміри. Сьогодні ми часто при
зустрічі з добрим знайомим обмінюємося дружнім поцілунком, а раніше у багатьох
племен поцілунок вважався однією з форм людоїдства і був суворо заборонений.
Коли проходило раннє дитинство, хлопчики
пізнавали мистецтво полювання і ведення війни, а дівчатка повинні були
навчитися прясти, шити одяг, готувати їжу. Після цього діти «здавали» іспит -
обряд ініціації. Для хлопчиків ініціація була важким випробуванням: Їх могли
бити, катувати вогнем, розсікати шкіру. Часто після такого іспиту випробуваний
втрачав свідомість. Але, «здавши іспит», хлопчик ставав дорослим членом
суспільства і дуже цим пишався.
Йшли роки, століття, і стали з'являтися школи,
чимось вже нагадували сучасні. Відомості про перші школах ми знаходимо в
історії Стародавнього Сходу. Шумери. Про цей давно зниклий народ дізналися
тільки в XIX столітті. Жили шумери в низинах річок Тигру і Євфрату і створили
високу культуру. Вони вміли багато чого: зрошували поля, пряли і ткали, кували
з міді і бронзи знаряддя праці, знали гончарне мистецтво. За 3000 років до н.
е.. шумери вже мали писемність, володіли основними правилами алгебри і навіть
вміли витягувати квадратний корінь з будь-якого числа. Були в них і школи, які
називалися «будинками табличок», тому що відвідували їхні учні писали на
глиняних табличках, читали і вчилися по ним.
Майбутніх переписувачів - «дітей дома табличок»
- вчителі тримали досить суворо. Головою школи був наставник - умміа. Йому
допомагали «старший брат» - помічник наставника, кілька вчителів, а також
людина, що стежила за дисципліною. Те, як він це робив, зрозуміло з
найменування його посади - «володар батога». До нашого часу дійшло безліч
табличок, написаних учнями, з яких можна дізнатися, які предмети вивчали
шумерські школярі. На одній такій табличці учень у «вигадуванні» дякує вчителям за науку - вони навчили
його розраховувати площу, і тепер він зможе сам зробити розрахунки при
будівництві або ритті каналу. Археологами були знайдені таблички, на яких
записані імена богів, назви тварин і рослин, перераховані всі городові та
храмові посади і звання - словом, все, що учень був зобов'язаний твердо знати.
Навчання було розтягнуто на багато років. Ті, хто закінчував «будинки табличок»,
ставали начальниками робіт у майстернях, на будівництві, при обробці земель. Без таких шкіл не
було б у цього древнього народу високої культури: шумери вміли не тільки читати,
множити і ділити, а й писати вірші, складати музику, вони знали астрономію і
багато, багато іншого.
Про жителів іншої давнього держави - Єгипту -
ми знаємо незрівнянно більше, ніж про шумерів. Знаємо ми й те, що у них теж
були школи, і що вчитися в Єгипті було зовсім не просто. Треба було знати і
вміти оперувати сім'ю сотнями букв - ієрогліфів, стежити, щоб строчки при
письмі були рівними, а самі ієрогліфи красивими. В одних випадках слід було
писати зліва направо, в інших - справа наліво, в третіх - зверху вниз. Це теж
слід було пам'ятати.
Як же виглядала єгипетська школа тих часів?
Уявіть двір при храмі бога Амона (Ра) - головного єгипетського божества. У тіні
сидять дванадцятирічні хлопчаки, перед ними учитель. На ньому білий
набедренник, голова в знак чистоти гладко виголена, на грудях підвіска, що
зображає павіана. Ця мавпа вважалася священною твариною бога Тота, який був
переписувачем бога Ра і покровителем знань, магії та медицини, йому були відомі
всі чарівні слова і чудодійні заклинання. Біля ніг учителя лежить неодмінний
атрибут навчання - трьоххвостий батіг. Учні сидять на
плетених циновках, у кожного плетена сумка, в якій дощечка із заглибленнями для
чорної і червоної фарби, пенал з китицями, сосудик для води і остравкі -
глиняні таблички для письма (на папірусі дозволялося писати тільки
старшокласниками). Учитель диктує, а учні пишуть на своїх табличках.
А в Стародавній Греції шкільний день починався
із віршів. Учитель читав їх, а учні повторювали. Тривало це до тих пір, поки
все не заучать напам'ять досить великий уривок або навіть цілий твір. Для
«кращого» запам'ятовування вчитель іноді ставив на стіл рельєф з віршами.
Закінчувався навчальний день: вчитель знімав рельєф з віршами і ставив замість
нього амфору із зображенням прочуханки школярів. До речі, слово «педагог» в
перекладі з грецького означає «вихователь», «наставник». В обов'язки педагога
входило навчати дітей хорошим манерам, стежити за поведінкою дітей на вулиці,
проводжати їх до школи.
У школі існували свої
правила: «Голосно не говори, не клади ногу на ногу, встань, коли входить
старший». У програму навчання крім письма і читання входили ще сім вільних
мистецтв. На першому етапі вивчалися граматика, риторика, діалектика, а на
другому - арифметика, геометрія, музика й астрономія. Велика увага приділялася
фізичним вправам. З 12 років школярі другу половину дня проводили в палестрі -
гімнастичній школі. Її назва «палестра» походить від слова «Пале» - боротьба.
Тут учні бігали, стрибали, навчалися верховій їзді, метали диски.
У Стародавньому Римі хлопчиків починали
навчати з 7 років. Діти бідняків відвідували початкову школу, де протягом п'яти
років навчалися читати, писати і рахувати. Вчителем в такій школі була, як
правило, людина «низького походження», яка знала грамоту. Заняття проходили під
відкритим небом, під простим навісом, де стояв стілець для вчителя і лава для
учнів. Щоб хлопчиків нічого не відволікало, їх відгороджували завісою.
Навчальний день починався рано. Опівдні діти йшли додому поснідати, а потім
знову поверталися до школи. Ніяких підручників у них не було, всі записи велися
під диктовку вчителя. Власне на початковій школі і закінчувалося навчання дітей
бідняків. Діти заможних батьків початкову школу не відвідували, а ази навчання
проходили вдома під керівництвом батька або спеціально найнятих вчителів.
Навчившись читати й писати, ці діти вирушали
до граматиків. Граматики - це освічені люди, що серйозно займалися історією,
літературою, критикою і іншими науками. Вони тлумачили тексти стародавніх
авторів, складали довідники. Їх завдання полягало в тому, щоб навчити хлопчиків
правильно говорити і писати, грунтовно познайомити з літературою, дати
початкові поняття в самих різних областях знань - від філософії до астрономії.
Після такої серйозної підготовки хлопчик років в 14 міг вступити до «вищий
навчальний заклад» - ріторскіх шкіл.
У Середньовіччя основну освіту діти отримували
в родині. Вдома дитина дізнавався про навколишній світ, отримувала професійну
підготовку, тобто освоювала вміння та навички, необхідні для праці і спілкування.
Найпершими навчальними закладами Середньовіччя були церковні й монастирські
школи. Навчання в них було платним і велося латинською мовою. Відвідувати таку
школу могли тільки діти багатих людей. Тут їх навчали читання та письма,
найпростішого рахунку, основам християнського віровчення і церковного співу.
Перші світські навчальні заклади стали
з'являтися в XI столітті, а ще через два століття в Європі найбільші
єпископські і світські школи починають перетворюватися в університети. Система
освіти в середньовічній школі ділилася на дві сходинки, два рівня. На першому
ступені (тривіум) вивчали граматику, риторику і логіку, і якщо учень навчався
успішно, то переходив на наступний рівень (квадривіум), де вивчав арифметику,
геометрію, астрономію і музику. Повний курс всіх наук займав 12 - 13 років.
У Київській Русі школи з'явилися ще в
домонгольський час. Після прийняття християнства (988 р.) князь Володимир
наказав віддавати "на книжкове навчання" дітей "кращих
людей". Ярослав Мудрий створив
школу в Новгороді для дітей старост і духовних осіб. Навчання в ній велося
рідною мовою, навчали читання, письма, основам християнського віровчення і
рахунку. У Київській
Русі були школи і вищого типу, котрі готували до державної та церковної
діяльності. У таких школах поряд з
богослов'ям вивчалися філософія, риторика, граматика, знайомилися з
історичними, географічними і природничонауковими творами. Освіта цінувалася
дуже високо. Добре освічених людей літописи називали «книжковими мужами».
Про значне поширення грамотності серед
населення свідчать берестяні грамоти, знайдені археологами у великій кількості.
Вони являють собою приватні листи, господарські записи, розписки і ...
навчальні зошити. Крім того, були знайдені дерев'яні дощечки, з вирізаними на
них буквами. Ймовірно, такі азбуки служили підручниками при навчанні дітей.
Збереглися також письмові свідчення про існування в XIII - XV століттях училищ
для дітей і про вчителів - «Книжник». Училища існували не тільки в містах, але
і у сільській місцевості. У них навчали читання, письма, церковного співу і
рахунком, тобто давали початкову освіту.
Зараз, щороку, 1 вересня для хлопців і дівчат
відкриваються двері численних шкіл, ліцеїв, гімназій, коледжів, технікумів. Але
чому саме 1 вересня, а не 10, 15 чи 1 жовтня ми розпочинаємо новий навчальний
рік? Ця традиція прийшла до нас в XV столітті з Візантії, де 1 вересня
відзначали настання нового (не тільки навчального) року. У цьому святкуванні
був і духовний, і світський зміст. Духовний - тому, що візантійські богослови і
мислителі припускали, що Бог приступив до створення світу саме 1 вересня, а
значить, з цього дня почався і сам час.
Світський (мирській) зміст полягав у тому, що
до вересня закінчувалися всі польові роботи. Одружившись на останній
візантійській принцессі, великий князь Іван III в 1492 році оголосив 1 вересня
початком нового року (новоліття), зробивши його офіційним церковно-державним
святом. З 1700 року Цивільний Новий рік указом Петра Великого стали святкувати
1 січня. Однак церковний, а головне сільськогосподарський календар, залишилися
колишніми. Тим паче, що роздобути дітей (навіть
дворянських) з села в міські навчальні заклади до закінчення жнив не
представлялося можливим. Правда, не всі навчальні заклади починали навчальний
рік 1 вересня.
Якщо за гімназіями держава стежило більш-менш
строго, то недержавні навчальні заклади Російської імперії починали навчальний
рік вроздріб. У документах трапляються дати 20 та 31 серпня, 15 і 26 вересня, 1
і 15 жовтня, а сільські школи грамоти починали працювати тільки 1 грудня. Що
стосується радянського часу, то до середини 30-х років директори шкіл до
початку навчального року ставилися вельми вільно. Навіть постанова Раднаркому
від 14 серпня 1930 зобов'язувало, щоб всі діти у віці 8 - 10 років «були
прийняті в школу восени». Єдине початок навчального року було введено 3 вересня
1935: у першій же статті Постанови Раднаркому і ЦК ВКП (б) було встановлено «у
всіх школах СРСР початок навчальних занять з 1 вересня і закінчення їх - в
перших трьох класах - 1 червня, о 4 - 7 класах - 10 червня і 8 - 10 класах - 20
червня».
Ну а коли ж починають вчитися діти в інших
країнах? 1 вересня відкриваються двері шкіл в Чехії, в Білорусії, в країнах
Прибалтики. А ось у дітей в Німеччині немає чіткого графіку початку навчального
року: у кожній з 16 федеральних земель навчальні заклади починають працювати
протягом серпня - вересня. В Іспанії також в різних провінціях навчальний рік починається
по-різному, в залежності від строків збирання врожаю, проте затягувати пізніше
1 жовтня суворо забороняється. В Італії, навпаки, тільки з 1 жовтня починають
відвідувати школу. У Франції немає чіткого терміну Дня знань. Десь навчальний
рік починається 1 вересня, а десь і 15. З середини серпня починають вчитися
діти в Данії, а в Англії, Канаді та США навчальний рік завжди починається в
перший вівторок вересня. У Країні висхідного сонця - Японії - вирішили, що
початок навчання - це дуже весело, і починають новий навчальний рік ... 1
квітня.
Немає коментарів:
Дописати коментар